هدف از این پروژه ایجاد یک فهم درست از این موضوع است که چگونه عادت مطالعه­ گری مردم سوئد، به طور عمومی، از سال ۱۹۴۵ تا سال ۲۰۱۷، به عنوان یک مساله سیاسی مورد بحث قرار گرفته است.

ارتقاء شیوه ­های عملی و تجربی برای ایجاد شهروندانی مطالعه­ گر یکی از ابزارهای مهم سیاسی است که مبتنی است بر یک برنامه بلندپروازانه هدفمند برای خلق شهروندانی مولد و مردم ­سالار و همینطور ایجاد یک احساس قوی در میان کل مردم به عنوان یک جامعه ملی (ملت­ سازی و هویت ملی). سیاست مطالعه ­گری مردم اغلب از چشم ­اندازهای غالباً تعلیم­ پذیر معین و یا بر پایه نهادی مورد مطالعه قرار می­گیرد و از یک مطالعه فراگیر شهروند مطالعه­ گر به عنوان یک موضوع سیاسی غفلت می­شود.

تاریخ آغاز این برنامه مطالعاتی:

۱/۱/۲۰۱۸ 

تاریخ پایان:

۳۱/۱۲/۲۰۲۰

 هدف از این پروژه ایجاد یک فهم درست از این موضوع است که چگونه عادت مطالعه­ گری مردم سوئد، به طور عمومی، از سال ۱۹۴۵ تا سال ۲۰۱۷، به عنوان یک مساله سیاسی مورد بحث قرار گرفته است. نمونه­ های منتخب از سه حوزه سیاست و مناظره از طریق تحلیل گفتمانی مورد بحث قرار می­گیرند: ۱) ادبیات و میانجی­گری ادبیاتی؛ ۲) کتابخانه های عمومی و ارتقاء مطالعه؛ ۳) وتعلیم و تربیت و آموزش مطالعه.

     خاستگاه این پروژه به مباحث معاصر برمی­گردد و ریشه در متون سیاست­گذاری و مباحث رسانه ­ای مربوط به آن دارد. از مباحث مورد توجه خاص آن عبارت­اند از: چگونه می­توان شهروندان مطالعه ­گر را به تدریج و در یک پروسه زمانی تعریف شده بوجود آورد؛ انواع مطالعه مطلوب یا نامطلوب کدامند؟؛ و اینکه چگونه تحقیقات و شواهد علمی می ­توانند به جریان استدلال­ ها در مناظرات علمی یاری برسانند؟. در مقایسه با مطالعات قبلی، این پروژه شامل چندین حوزه سیاست گذاری می­شود که لازم است روابط بین این حوزه ­ها مشخص شوند. این طرح کلان (پروژه) از اهمیت وسیعی در زمینه علوم اجتماعی برخوردار است؛ چرا که خالق یک درک عمیق از جریان تاریخی فرمول­ های سیاست­گذاری معاصر در زمینه مطالعه ایجاد می­کند، امری که البته غالباً به عنوان یک موضوع جدید فهم می شود.

مدیر پروژه

• Hse Hedemark ، دانشگاه اوپسالا

محققان / همکاران

Lindsköld ، Linnéa

مدرس ارشد؛

 ۰۳۳-۴۳۵۴۰۵۶

linnea.lindskold@hb.se

لوند ، آنا هامسون

مدرس ارشد؛

۰۳۳-۴۳۵۵۹۹۱

anna.lundh@hb.se

حوزه­های مطالعاتی (و زیر مجموعه­های هریک)

- کتابخانه و علوم اطلاعات

o مدرسه عالی کتابداری سوئد و اطلاع رسانی ...

o گروه­های تحقیقاتی

- کتابخانه­ها، فرهنگ و جامعه

o مطالعات کتابخانه­های (عمومی) در حال حاضر

- تجربه­های اطلاع رسانی

o تمرکز و نگرانی گروه تحقیقاتی  بر روی مطالعات کاربران

- مراکز

o مرکز تحقیقات سیاست فرهنگی (KPC)

- پشتیبانی مالی

o شورای تحقیقات سوئد

توضیح: اهداف ذکر شده برای این برنامه کلان یا پروژه از تناسب کاملی برخوردار نیست. چرا که شهروندان مطالعه­گر می­توانند به شهروندانی مولد تبدیل شوند اما برای ایجاد فرهنگ مردم­سالار و همینطور برای ایجاد یک احساس قوی در میان کل مردم به عنوان یک جامعه ملی (ملت­سازی یا هویت ملی)، سیاست مطالعه­گری یک سیاست ناقص و صرفا یک سوم از ابعاد ایجاد یک فرهنگ را شامل می­شود. چرا که سیاست مطالعه­گری صرفا بعد شناختی جامعه را تقویت می­کند و در ایجاد احساسات و ارزش­های مردم­سالار ناتوان است. و همینطور است در خصوص مساله ملت سازی و ایجاد یک هویت ملی- فرهنگی برای شهروندان.

کد خبر 893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =